Záujem o širokorozchodnú trať

Záujem o širokorozchodnú trať

Širokorozchodná trať cez Slovensko by mohla nadobudnúť prvé reálne kontúry po roku 2020. Železnica by mala slúžiť na prepravu tovaru medzi Európou, Ruskom a Čínou. Do projektu sú zapojené aj Rusko, Ukrajina a Rakúsko, kde by mala trať končiť. Vybudovanie trate na našom území by podľa predsedu vlády Petra Pellegriniho malo stáť približne 6 až 7 miliárd eur.

„Nevnímame to ako jednosmerný prúd, aby len ázijský tovar smeroval na európske trhy, ale aj naopak. Začína sa čoraz viac prepravy presúvať z lodnej dopravy na železničnú, lebo je efektívnejšia a trvá menej dní," uviedol premiér v relácii RTVS Sobotné dialógy. „Ak nepredĺžime tú trať my, do niekoľkých rokov to rozhodnutie padne Maďarsku a Slovensko sa obíde. To by nebolo dobré v prípade takejto veľkej investície, ktorá by sa vlastne celá realizovala na Slovensku. Je to aj zásadný impulz do nášho hospodárstva, priemyslu a zamestnanosti."

Podľa premiéra je Slovensko strategická tranzitná krajina pre plyn, ropu a mala by byť aj pre železničnú dopravu. „Pokiaľ pán premiér hovorí, že by to bolo dobré, potom nech povie, z čoho to chce financovať, ako to chce celé udržať ekonomicky a aký to bude mať vplyv na životné prostredie," pýta sa poslanec Miroslav Ivan z opozičnej SaS.

Na Slovensku roky funguje prekladisko v Čiernej nad Tisou. Slúži na prekladanie tovarov z vlakov z východu na vlaky s európskym rozchodom. „Napriek tomu, že sa očakáva, že takýto projekt by mohol priniesť okolo 6-7 miliárd eur do rozpočtu, tak treba povedať, že potenciálnou hrozbou ostáva naviazanie Slovenska na ruskú a čínsku ekonomiku. Obe sú geopoliticky oveľa vyhranenejšie voči Európe z hľadiska hodnôt a z hľadiska ich politickej situácie," hovorí o plusoch a mínusoch širokorozhodnej analytik Nadácie F. A. Hayeka Martin Reguli.

Momentálne je proces v štádiu posudzovania vplyvov na životné prostredie.


Martin Haraj Foto: TASR

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame